Zelf bepalen wat je doet

Een van de redenen waarom ik zelfstandig onderneemster ben geworden is dat ik nu mijn eigen tijd mag indelen. Toen ik begon met mijn praktijk was mijn agenda nog niet bomvol en kabbelde ik heerlijk rustig door het leven. Die agenda mocht best wel iets voller natuurlijk maar ik kon het overzien en had uitgebreid de tijd voor mijn klanten, ook na de afspraken. Vond ik fijn en vond de klant misschien nog wel fijner. Inmiddels zit mijn agenda vol met afspraken en moet ik streng zijn voor mezelf. Wat doe ik wel, wat niet, waar zeg ik ja of nee tegen? Die beslissing is niet altijd zo makkelijk als je zou denken. Ik moet soms ja zeggen tegen klussen waar ik echt geen zin in heb maar die gewoon gedaan moeten worden. Omdat het beter is voor mijn bedrijf en dus voor mij.

Weten wat je doet

Wat ik ook met vallen en opstaan heb geleerd is nee zeggen. Tegen klanten omdat er nu gewoon echt geen ruimte is in de agenda en ze pas twee weken later bij mij terecht kunnen. Tegen mijn kinderen omdat er gewerkt moet worden en anders kunnen we niet op vakantie omdat er geen geld voor is. Dat is niet altijd leuk voor ze maar ik meen het wel. En tegen dingen die niet bij mijn doelen passen. Hoe leuk de activiteit of klus ook is, wanneer het mijn doel niet dient gaat het niet gebeuren.

Ondernemen is de regie hebben over wat je doet. Weten wat er gedaan moet worden en  wanneer je het gaat doen. Hier komt een stukje timemanagement bij kijken. Plannen maken en je agenda beheren. Wanneer je geen (goed) plan hebt kan je ook  je agenda niet beheren en neemt het leven de regie over waardoor je achter de feiten aan gaat rennen. Voor je het weet word je geleefd door alles wat er die dag gebeurt, is er geen ruimte meer voor spontane dingen en al helemaal geen tijd voor dat kopje thee met de Hapinezz of een stuk wandelen met de hond.

De regie kwijt zijn

Hoe weet je wanneer je de regie bent kwijtgeraakt? Simpel, je hebt constant het gevoel dat je overal achteraan loopt en gaat to-do-lijstjes maken die veel te lang zijn. Je vindt dat je alles vandaag nog af moeten hebben en wanneer er iets tussendoor komt slaat de paniek toe. Vaak wordt je humeur er niet beter op, ga je slechter slapen en in mijn geval word ik een vuurspuwende draak die niet erg aardig is. Je probeert de controle te houden maar rent als een kip zonder kop in het rond om alles af te krijgen en geen steken te laten vallen. Aan het einde van de dag val je doodmoe in bed en vraag je je af waar je het eigenlijk voor doet.

De regie terugpakken

Tijd om de regie terug te pakken! Begin maar met ademhalen, iets langer uit dan in, en ontspan alle spieren in je lijf. Je staat in de vechtstand en dat kost je extra energie. Energie die je goed voor andere zaken kan gebruiken. Doordat je in de vechtstand staat versnellen je ademhaling en hartslag. Je bloeddruk stijgt en je voelt je mega-alert.

Wat er dan ook gebeurt is dat je vanuit het limbisch systeem in je hersenen reageert. Het deel dat zorgt voor helder denken, creatief zijn en overzicht houden doet dan even niet meer mee. En dat is nou juist het deel dat je nodig hebt om de regie te hebben.

Door adem te halen en te ontspannen geef je jouw lijf aan dat er in het hier en nu geen paniek nodig is. Dit maakt dat je weer terug kan komen in de regie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *